Cross Training

Bardzo wymagająca forma treningu, która czerpie z wielu sportów: podnoszenie ciężarów, odważniki kulowe kettlebells, gimnastyka, lekkoatletyka. Tu nie ma rutyny, ale nie jest też łatwo! Przygotuj się na walkę ze swoimi słabościami... a stoper odlicza czas!

Cross Training

Czym jest dla Ciebie sprawność? Dla jednej osoby będzie to szczupła sylwetka, dla innej – osoba wykonująca aktywność fizyczną co najmniej 3 razy w tygodniu, jeszcze kto inny wymieni cechy takie jak zwinność, szybkość czy dobra koordynacja. Chcąc usystematyzować i uściślić swoją wiedzę sięgnijmy do definicji Jim’a Crawley i Bruce’a Evans, którzy wymieniają 10 cech motorycznych, które maja bardzo istotne znaczenie dla utrzymania funkcjonalności organizmu i poradzeniu sobie w czynnościach życia codziennego jak również sporcie na poziomie zawodowym. 

Tymi cechami są:

  • wytrzymałość krążeniowo – oddechowa
  • wydajność szlaków metabolicznych
  • siła
  • moc
  • zwinność
  • elastyczność
  • równowaga
  • celność
  • koordynacja
  • szybkość.

Czynności życia codziennego nie angażują jednego mięśnia, ale wiele grup mięśniowych (zazwyczaj całą ich taśmę). Nikt z nas w życiu nie porusza się sztywno w jednej płaszczyźnie bądź osi. Nasze ruchy są wielowymiarowe. Nasz chód też podporządkowany jest jakiemuś wzorcowi. Zginając kolano, nie ćwiczymy funkcji chodu mimo, że taki ruch w jego trakcie występuję. Co więcej sytuacje życiowe wymagają od nas różnego rodzaju sprawności, SIŁA aby podnieść dziecko na ręce, SZYBKOŚĆ I WYDOLNOŚĆ w biegu na przyjeżdżający wcześniej autobus, RÓWNOWAGA kiedy niespodziewanie zostaniemy z niej wytrąceni po potknięciu… Stąd koncepcja , że ćwiczenia sprawiające , że będziemy „fit” powinny kształtować wszystkie wymienione wyżej cechy i angażować całe ciało, być przede wszystkim funkcjonalne. Jaki jest sens robienia brzuszków jedynie do oderwania łopatek jeśli podnosząc się rano z łóżka wykonujemy pełny ruch?

Jak wyglądają zajęcia? 

Początek zajęć to rozgrzewka, następnie wszechstronny trening sprawności, rozciąganie dynamiczne – w tej części mamy najwięcej ćwiczeń koordynacyjnych , wzmacniających core, ćwiczenia techniki wybranych elementów przygotowujące do dalszej części zajęć. Głównym elementem i podsumowaniem i tym czym naprawdę jest WOD czyli (Workout Of the Day). Jest to krótka forma treningu o dużej intensywności. WOD zawsze zawiera kombinację lub samodzielne elementy treningowe CrossFit@ tj.: praca z ciężarami i kettlebells, gimnastyka sportowa oraz trening kondycyjny – interwałowy lub wytrzymałościowy wykonywane w danym czasie bądź w danej ilości rund. 

Ten rodzaj zajęć zapewnia nieprzewidywalność, różnorodności i dużą efekty spalania tkanki tłuszczowej. Koniecznie spróbuj !