Wibrotrening

Wibrotrening - Fitvibe

Profesjonalne platformy wibracyjne, nagrodzone Europejskim Certyfikatem Medycznym, stanowią bezpieczną i niezwykle wydajną alternatywę dla tradycyjnych metod treningu. Generowane przez platformy wibracje pionowe powodują bardzo szybkie, autonomiczne skurcze i rozkurcze, co pobudza do pracy niemal 100% włókien mięśniowych.

  • krótki trening - od 15 do 30 minut;
  • podnosi tonus mięśni, ujędrnia i napina skórę, poprawia krążenie i likwiduje cellulit;
  • rzeźbi ciało i wspomaga odchudzanie;
  • przeciwdziała osteoporozie;
  • reguluje gospodarkę hormonalną.

Dzisiaj mówimy wibrotrening lub trening wibracyjny, jednak początki tej metody ćwiczeń sięgają znacznie głębień niż tematyka sport czy fitness. Otóż wszystko zaczęło się jeszcze w latach 60-tych, kiedy to profesor Biermann, niemiecki uczony, badał wpływ wibracji na ludzki organizm.

Początki treningu wibracyjnego to doświadczenia uczonych, tajne, rządowe projekty, podróże kosmiczne i trening elity sportowców. Dzisiaj dzięki temu mamy doskonałą bazę wiedzy na temat oddziaływania wibracji na nasze ciała. A oddziaływanie to, jak się okazuje, jest wielopoziomowe i bardzo kompleksowe. Nas, siłą rzeczy, interesuje przede wszystkim aspekt sportowy.

Nazwa "wibrotrening" zdaje się wskazywać w sposób jednoznaczny na fakt, że trenujemy swój organizm, czyli oddziałujemy w głównej mierze na układ mięśniowy. I jest to prawda, efekt wzmocnienia, tonus czy poprawa wytrzymałości - to jedne z efektów. Jednak nie jedyne! Przyjrzyjmy się więc po kolei korzyściom trenowania na maszynach wibracyjnych.

Cellulit, tak zwana skórka pomarańczowa, to nieprawidłowe rozmieszczenie tkanki tłuszczowej, czego widocznym efektem jest nierówna, pofałdowana powierzchnia skóry. Najczęściej dotkniętymi cellulitem miejscami na ciele są uda, biodra, pośladki i ramiona. Schorzenie to występuje głównie u kobiet, choć niekiedy dotyka również mężczyzn; jest ono kłopotliwe, nieestetyczne, często powoduje obniżenie samooceny, a dodatkowo nie jest łatwo poradzić sobie z nim tradycyjnym programem treningowym.

Wibrotrening to wysoce skuteczna i przyjemna forma fitness, znajdująca zastosowanie również w segmentach wellness czy rehabilitacji. Jednak są szczególne przypadki, kiedy ćwiczenia na platformach wibracyjnych są niewskazane. Przeciwwskazania te dzielimy na bezwzględne - całkowicie eliminujące trening wibracyjny - oraz względne - gdzie po konsultacji z lekarzem możemy przystąpić do ćwiczeń.

Trening wibracyjny, z uwagi na swą wysoką skuteczność i intensywność, z założenia jest krótki - trwa od 15 do 20 minut. Nasz fitness wychodzi jednak poza te ramy rozszerzając sesje treningowe do 30 minut, wypełniając pozostały czas kilkoma ćwiczeniami dynamicznymi - co stanowi doskonałe uzupełnienie i mobilizację mięśni w pełnym zakresie ruchu - lub masażami - pobudzającymi krążenie i, co równie ważne, uprzyjemniającymi końcówkę treningu.

Częstotliwość treningu wibracyjnego nie odbiega wiele o tradycyjnych wytycznych w sporcie.

  • 3 razy w tygodniu: to optymalna ilość pozwalająca liczyć na szybko zauważalne efekty.
  • 2 razy w tygodniu: progres będzie występował nieco wolniej; naszym zdaniem jest to absolutne minimum; warto uzupełnić 2 treningi wibracyjne treningiem kardio.
  • 1 raz w tygodniu: polecany tylko jako uzupełnienie innego rodzaju aktywności, na przykład kardio czy treningu siłowego.